İhracatçılar kazançlarını kolay destekle katlayacak

İhracatçılar kazançlarını kolay destekle katlayacak

2019 yılı toplam ihracatının 180 milyar 468 milyon dolara yükselmesinde Ticaret Bakanlığı’nın uygulamaya koyduğu kolaylıkların büyük rolü oldu. İthalatın yüzde 8.99 azalarak 210 milyar 394 milyon dolara düşmesinde de etkili olan uygulamalar sayesinde 2020 yılında yeni rekorlara imza atılması bekleniyor.

07 Ocak 2020 - 12:15 - Güncelleme: 07 Ocak 2020 - 12:20

Geçen hafta 2019 ihracat rakamlarını açıklayan Ticaret Bakanlığı, ihracatçılara sağladığı kolaylıklara her geçen gün yenilerini ekliyor. kolaydestek.gov.tr adresinde yer alan uygulamalarla hem teşvikler anlatılıyor hem de kanun ve yönetmeliklerle ilgili detaylar ve irtibatlar bilgilerine yer veriliyor. Ticaret Bakanlığı, özellikle girişimcilerin ve KOBİ’lerin dış pazarlara açılması için mal ve hizmet ihracatına yönelik devlet yardımlarını da geliştiriyor. 2018’de 12 bin 255 firmaya destek sağlanırken geçen yıl bu sayı daha arttı ve ihracat portföyüne uygun olacak şekilde ihracatçılara sağlanan destek 3 milyar 104 milyon lira oldu.

İşte kolaydestek.gov.tr’de yer alan detaylar:

-Sektörel ticaret heyeti: Sektörel ticaret heyetine katılan iki kişinin masraflarının yarısını Bakanlık karşılıyor. Hedef ve öncelikli ülkelere giden heyettekiler için bu desteğin oranı yüzde 60.

-Kira ve tanıtım: Yurtdışında kurulan mağaza, ofis, depo ve showroomların kirasına devlet destek oluyor. En fazla 25 birim (iş yeri) için kiranın yüzde 60’ı devlet tarafından geri ödeniyor. Destek 4 yıl sürüyor.

-Şirket alma: Yurtdışındaki bir şirketi veya bunlara ait bir markayı satın almak için yapılan finansal ve hukuki analizin yüzde 60’ını devlet karşılıyor.

-Ticaret merkezleri: Yurtdışında iş yeri bulmaya çalışmak yerine ihracatçı Türkler için kurulan Türkiye Ticaret Merkezleri’nde ofis ve depo veriliyor, danışmanlık hizmeti sunuluyor. Bu merkezlerdeki kira bedelinin dörtte üçünü devlet ödüyor.

-Reklam desteği: Yurtdışında katalog bastırma, sosyal medya, dergi, gazete, televizyon reklamları ve pop-up mağazacılık harcamaları için destek sağlanıyor. 4 yıl boyunca bu harcamaların yüzde 60’ı oranında destek ödeniyor.

-Marka tescil: Türkiye’de tescilli bir markası olup bunu yurtdışında da tescil ettirmek isteyenlere yüzde 50-70 destek var.

-Pazar raporları: Müşterisini tanımak ve pazarı öğrenmek isteyenler için rapor desteği sağlanıyor. Belirli bir pazar ya da sektör hakkında ayrıntılı rapor hazırlatmak için yapılacak harcamaların yüzde 60’ını devlet ödüyor. Her yıl yenilenen destek için sınır 200 bin dolar.

-Marka ölçümleri: Potansiyel müşterilerin iletişim bilgileri, rakiplerinin pazardaki fiyatlandırması, belli bir ülke ya da pazarda mal satmak için geçerli kuralları öğrenmek üzere hazırlatılan raporların masraflarına devlet destek oluyor.

-Yurtiçi fuarlar: Türkiye’de yapılan sektörel ve uluslararası nitelikteki fuarlara katılmak için yapılan harcamaların bir kısmını devlet karşılıyor. Yer kirasının ve stand masrafının yarısı geri ödeniyor.

-Standart belgeleri: Pazara girişte gerekli belgeler için de masraf yapılıyor. Standartlara, can güvenliğine ve kaliteye ilişkin belgelerin yanı sıra tarım test ve analizleri için yapılacak harcamalara da devlet desteği var. Bu harcamaların yüzde 50’sini, 250 bin dolar üst sınıra kadar devlet ödüyor.

-Vergisiz hammadde: Dahilde İşleme Rejimi (DİR) ile dünyanın herhangi bir ülkesinden alınacak girdiler için tüm vergilerden muafiyet sağlanıyor.

-Müşteriye kredi: Devlet, ihracatçıların müşterilerine uygun finansman imkânları sunuyor. Bakanlık ve Türk Eximbank ortaklığıyla yatırım malı ihracatında uluslararası en düşük faiz oranıyla müşterilere finansman sağlanıyor.

-İş seyahati: İhracat yapmak isteyenlerin öncelikle iş seyahatleri destekleniyor. Yurtdışındaki ulaşım, konaklama, araç kiralama masraflarının yüzde 70’ini devlet karşılıyor.

-Fuar harcamaları: Bakanlığın listesindeki dış fuarlara katılanlar için standın metrekare ücretinin bir kısmı geri ödeniyor. Bu ücretin içinde ulaşım ve nakliye ücretleri de mevcut.

-UR-GE desteği: Sektörüyle birlikte hareket etmek isteyene de kolay destek var. İhracat için belirli sektörlere has Ur-Ge projeleri yürütülüyor. Şirketler, üyesi oldukları işbirliği kuruluşları vasıtasıyla yürütülen projede yer alabilir, 5 yıl boyunca farklı faaliyetlere katılabilir ve masraflarının yüzde 75’ini devlet karşılar.

-Alım heyeti: İhracatçı, ürünlerini alma potansiyeli olan müşterilerini Türkiye’de veya firmasında misafir edebilir. Bunun masraflarına da destek var. Ayrıca bu yönde danışmanlık hizmetini de devlet destekliyor. Danışmanlığa dair masrafların yüzde 70’ini Bakanlık karşılıyor.

-Tasarım desteği: Ürünlerini farklılaştırmak ve değeri yüksek ürünler üretebilmek amacıyla geliştirilecek projelere destek sağlanıyor. Tasarımcı, modelist ve mühendis brüt maaşlarının 50’sini, 1 milyon dolara kadar devlet veriyor.

-Tedarik zinciri: Küresel firma, bazı parçaları sizden tedarik ediyorsa, ‘Küresel Tedarik Zinciri’ desteği var. Örneğin, küresel bir beyaz eşya firmasına rezistans; küresel bir otomotiv firmasına far satmak isteyenler için de destek sağlanıyor.

-Marka alma: Yurtdışındaki bir markayı satın alarak, rekabet avantajı sağlamak ve o pazara hemen satış yapmak isteyenler için kredi faizi ödemelerine devlet destek oluyor. Marka satın almak için kullanılacak Türk Lirası cinsi kredilerde 5 puan, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerde 2 puan olmak üzere toplam 2 milyon dolara kadar destek sağlanıyor. Ayrıca marka destek programı ya da Turquality destek programına girmeye hak kazananlar, birçok faaliyeti için yüzde 50 oranında destek ödemesi alabiliyor.

e-ticarette “daha güvenli alışveriş” dönemi başlıyor

İlk defa e-ticarette güven damgası almaya hak kazanan 12 firma temsilcisine damga plaketlerini Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu takdim etti.

Bakan Pekcan, toplantıda yaptığı konuşmada, dijitalleşmeye yeni projelerle devam ettiklerini belirterek, ticarette karşılıklı güveninin önemine dikkat çekti. Pekcan, e-ticarette güven ortamının tesis edilmesi için Bakanlık olarak TOBB’un iş birliğiyle güven damgası sistemini oluşturduklarını belirterek, “e-ticarette gizlilik, hizmet kalitesinin sağlanması ve tüketicinin yaşadığı endişelerin giderilmesi konusunda güven damgasının etkin rol oynamasını bekliyoruz” dedi.

TOBB’u güven damgası sağlayıcısı olarak yetkilendirdiklerini dile getiren Pekcan, sisteme, elektronik ticaret yapan bütün firmaların gönüllülük esasına göre başvurabileceklerini ifade etti. Pekcan, ilgili yasal düzenlemedeki kriterleri sağladığı tespit edilen e-ticaret sitelerine güven damgası tahsis edileceğini belirtti.

“Herkes bu damgayı kullanamayacak”

TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu ise Türkiye’de güven damgası almaya hak kazanan ilk 12 e-ticaret sitesine güven damgalarının verilmesiyle sektörde daha güvenli alışveriş dönemini başlatmış olacaklarını vurguladı.

e-ticarette güven damgası alan şirketlere de işaret eden Rifat Hisarcıklıoğlu, “Gittigidiyor.com, Türkiye’de kurulan, daha sonra dünyanın en büyük e-ticaret şirketlerinden biri olan eBay tarafından satın alınan bir girişim. Pegasus Havayolları, Türkiye’nin önde gelen, ezber bozan havayolu şirketlerinden. Modanisa, Financial Times’ın Orta Doğu’nun en başarılı 25 startup’ı arasına giren bir girişim” değerlendirmesinde bulundu.

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x
Dünya genelinde yeni tip koronavirüs vaka sayısı 600 bini geçti
Dünya genelinde yeni tip koronavirüs vaka sayısı 600 bini geçti
Gündem İzmirli ülkücü Murat Polat hayatını kaybetti
Gündem İzmirli ülkücü Murat Polat hayatını kaybetti